AUTORSKI PROGRAM Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGOPoszerzony program wf z piłki siatkowej dla dziewcząt klas I – III Gimnazjum Opracowany przez Dorotę Sopata – nauczyciela wychowania fizycznego Cel główny wychowania fizycznego Za główny cel wychowania fizycznego należy uważać zarówno doskonalenie ciała i funkcji psychomotorycznych wychowanka, jak również ukształtowanie u niego takiego systemu wiedzy, umiejętności i nawyków oraz postaw wobec kultury fizycznej, który w praktyce przejawiać się będzie w dążeniu i działaniu na rzecz utrzymania przez całe życie wysokiej sprawności fizycznej i zdrowia. Zadania szkoły Aby osiągnąć wyżej wymienione cele wychowania fizycznego szkoła ma za zadanie:
- Krzewić kulturę fizyczną czyli kształtować świadomą, afirmatywną postawę wobec ciała i jego potrzeb, uczyć jak doskonalić się.
- Stworzyć optymalne warunki zapewniające dzieciom i młodzieży:
- harmonijny rozwój fizyczny,
- kształtowanie psychomotoryki,
- rozwój psychiki /korelacja między rozwojem fizycznym, umysłowym i emocjonalnym/,
- kształtowanie charakteru i pożądanych postaw w działaniu zarówno indywidualnym jak i zespołowym; integrację socjalną; współpracę i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami i środowiskiem,
- kształtowanie estetyki ruchu,
- wyposażenie uczniów w wiedzę, utwierdzającą ich w przekonaniu o potrzebie systematycznej aktywności fizycznej, przestrzegania zasad higieny i prowadzenia zdrowego stylu życia.
- Organizować zajęcia lekcyjne, ogólnorozwojowe w wybranych dziedzinach rekreacyjno- sportowych, turystycznych i "sportów całego życia".
- Organizować zajęcia korekcyjne i kompensacyjne dla uczniów wykazujących odchylenia od prawidłowego rozwoju.
Cele edukacyjne
- Kształtowanie i doskonalenie harmonijnego rozwoju fizycznego uczniów.
- Stymulowanie prawidłowego rozwoju psychofizycznego.
- Zapewnienie uczniom uzdolnionym sportowo warunków do podwyższania swych umiejętności poprzez udział w zajęciach w klubie MKS Muszynianka i rozgrywkach ligowych.
- Przekazywanie wiadomości umożliwiających świadomy i czynny udział w różnych formach aktywności ruchowej z rozwinięciem zagadnień związanych z piłką siatkową.
- Popularyzacja i upowszechnienie gier drużynowych- piłki siatkowej halowej i plażowej oraz sportów indywidualnych: tenis ziemny, pływanie, łyżwiarstwo.
- Kontrola indywidualnej sprawności fizycznej uczniów w cyklu rocznym i trzyletnim /testy sprawności fizycznej, okresowe badania lekarskie, pomiary somatyczne/.
- Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej.
- Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności umożliwiające bezpieczną organizację zajęć ruchowych w różnych warunkach środowiskowych, indywidualnie, w grupie rówieśniczej oraz w rodzinie.
- Inspirowanie uczniów do organizacji i udziału w imprezach rekreacyjno- sportowych / mitingi lekkoatletyczne, spartakiady letnie i zimowe, turystyka rowerowa i piesza, zawody szkolne i międzyszkolne w poszczególnych dyscyplinach – nie tylko tej uprawianej/. Nauka organizacji zawodów, sędziowania, kibicowania.
- Kształtowanie postawy świadomego i permanentnego uczestnictwa uczniów w różnych formach aktywności sportowo- rekreacyjnej również po ukończeniu nauki w szkole dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego.
- Kształtowanie pożądanych zachowań i postaw uczniów /stosowania zasad fair play w rywalizacji, poszanowania przeciwnika, trenera, sędziego/.
- Realizacja ścieżki prozdrowotnej:
- zapobieganie chorobom cywilizacyjnym /otyłość, nerwice, choroby układu krążenia/
- wpływ systematycznej aktywności fizycznej na organizm ucznia,
- aktywność fizyczna w różnych okresach życia,
- dbałość o prawidłową postawę ciała i przeciwdziałanie wadom postawy ciała,
- zapobieganie powstawaniu uzależnień od / alkohol, nikotyna, narkotyki/
Adresat programu Program przeznaczony jest do realizacji w III etapie edukacji czyli w gimnazjum klasach I-III. Adresatem programu są dziewczęta, które już w Szkole Podstawowej, od czwartej klasy objęte były rozszerzonym programem z piłki siatkowej i które to kontynuują naukę w gimnazjum. Programem objęte są pojedyncze oddziały w każdym roczniku /kl. Ib, IIb, IIIb /. W klasach tych jest zwiększona liczba godzin z wych. fizycznego do 5-ciu., przewidzianych na rozszerzenie treści edukacyjnych o zagadnienia związane ze szkoleniem sportowym z piłki siatkowej. Zdobyte umiejętności i sprawności doskonalone są i rozwijane dwa razy w tygodniu, na dwugodzinnych zajęciach pozalekcyjnych. Zatem uczennice objęte są 9 godzinami aktywności ruchowej w ciągu tygodnia. Niektóre treści programu przewidziane zostały do realizacji na obozach sportowych i treningach organizowanych w czasie letnich i zimowych ferii szkolnych. Trenujące dziewczęta zgłoszone są do ligi państwowej w kategorii młodziczek /klas I i II gimnazjum/ i juniorek młodszych /klasa III gimnazjum/. Okres rozgrywek trwa od października do marca.. Metryczka informacyjna programu
- Prezentowany program dotyczy przedmiotu wychowanie fizyczne.
- Program oparty jest na Podstawie Programowej kształcenia ogólnego. Oprócz treści właściwych wychowania fizycznego zawiera także wybrane zagadnienia edukacji prozdrowotnej i edukacji regionalnej.
- Program przygotowany jest dla dziewcząt z gimnazjum- III etap edukacji szkolnej z poszerzonymi godzinami z piłki siatkowej.
- Opracowany program przeznaczony jest dla następującego wymiaru godzin:
- 5 godzin lekcyjnych w tygodniu – 180 godzin rocznie
- 4 godziny w tygodniu treningi –zajęcia pozalekcyjne - 144 godzin rocznie
- razem 322 godziny w ciągu roku, a ponad 960 godzin w trzyletnim cyklu kształcenia
- zajęcia na obozach letnich i zimowych.
Nauczyciele realizujący program Opracowany program będą realizować nauczyciele wychowania fizycznego posiadający przygotowanie w zakresie prowadzenia zajęć z piłki siatkowej. Nauczyciele realizujący program powinni możliwie często sięgać do literatury fachowej w celu samodoskonalenia, szukania nowych pomysłów, rozwiązań, ćwiczeń i pogłębiania wiedzy. Wiele ciekawych rozwiązań można znaleźć w czasopismach "Lider" i "Wychowanie Fizyczne".
Opis warunków szkolnych Szkoła, dla której ten program jest przeznaczony mieści się w środowisku miejskim. Wyposażona jest w halę sportową /36 x 24 m /, salę gimnastyczną /22 x 12 m/, salę do gimnastyki /16 x 7 m/ i siłownię. Na zewnątrz budynku dysponujemy boiskiem do piłki siatkowej, placem do gier rekreacyjnych i odskocznią do skoku w dal. W odległości 1 km od szkoły znajduje się stadion piłkarski z bieżnią lekkoatletyczną pokrytą żwirem. Tereny wokół szkoły są bardzo urozmaicone, świetnie nadające się do atletyki terenowej, turystyki górskiej pieszej i rowerowej. W naszej miejscowości znajduje się 5 kortów tenisowych, baseny kąpielowe, 13 km dalej – lodowisko kryte czynne cały rok. Zimą nie brakuje możliwości do uprawiania sportów zimowych /sanki, narty, łyżwy/. Szkoła wyposażona jest dobrze w sprzęt sportowy: przybory /piłki siatkowe, koszykowe, ręczne/ i przyrządy sportowe /skrzynie, materace, ławeczki, płotki itp./ Szkoła współpracuje z Klubem MKS Muszynianka, który to pomaga w wyposażaniu szkoły w sprzęt sportowy i opiekuje się trenującymi dziewczętami /organizacja obozów sportowych, meczów, wyposażenia trenujących w koszulki, dresy itp./
Treści kształcenia Zadania procesu wych. fizycznego W zakresie sprawności: Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- wszechstronnie rozwijać sprawność władania własnym ciałem,
- dobrać gry, zabawy, ćwiczenia fizyczne oraz przybory do rozwijania poszczególnych zdolności motorycznych: szybkości, siły, wytrzymałości, mocy, zwinności, gibkości, itp.
- zastosować test np. Zuchory do oceny własnej sprawności fizycznej
- skonstruować prosty test /tor przeszkód/ do oceny wybranych zdolności motorycznych
- dokonywać pomiarów czasu, odległości, wysokości, ciężaru
- pomóc koledze przy wykonywaniu trudnych ćwiczeń i ochrony przed wypadkiem
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń poznał:
- pojęcie sprawności fizycznej i jej znaczenie w życiu człowieka
- reguły i przepisy gier i zabaw wykorzystywanych do rozwijania sprawności fizycznej
Postawy:
- staramy, aby uczeń potrafił:
- kształtować aktywną postawę w doskonaleniu własnej sprawności
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- pomiary zdolności motorycznych znanymi testami np. Indeksem Zuchory.
- ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni ramion /zwisy, podciągania, podpory, rzuty, czworakowanie przenoszenie różnych ciężarów/, nóg /skoki w dal, wzwyż z miejsca, przysiady/, grzbietu, brzucha / np. siady z leżenia tyłem, unoszenie kolan w zwisie, ćwiczenia w podporze/
- ćwiczenia rozwijające wytrzymałość /zabawy i gry wytrzymałościowe, biegi i marszobiegi z pokonywaniem przeszkód naturalnych
- ćwiczenia rozwijające szybkość / gry i zabawy bieżne, starty z różnych pozycji, szybkie zmiany pozycji ciała, sztafety ze współzawodnictwem, reagowanie na sygnały dźwiękowe/
- ćwiczenia kształtujące skoczność /skok w dal, wieloskoki, skoki dosiężne, skoki przez przeszkody/
- zwinnościowe tory przeszkód
- samodzielne tworzenie układów ćwiczeń z przyborem przy muzyce
- PIŁKA SIATKOWA
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- poruszać się po boisku krokiem odstawno- dostawnym, biegowym, skrzyżnym,
- przyjąć odpowiednią postawę siatkarską /niską, średnią, wysoką/ na boisku
- prawidłowo odbijać sposobem górnym i dolnym, także w równowadze zachwianej, padem bocznym i padem w przód,
- wykonać zagrywkę sposobem dolnym, tenisowym, zagrywkę rotacyjną, skróconą, zagrywkę silną, po wyskoku, zagrywkę w określone miejsce na boisku,
- odebrać zagrywkę silną, skróconą, w określoną strefę –II lub III-cią,
- atakować piłkę:
+plasingiem ze skrzydła, środka /piłkę "półkrótką", "krótką", "głowę"/, z drugiej linii, + "kiwką" oburącz, jednorącz w określone miejsce na boisku,
- rozgrywać piłkę ze środka na skrzydło, na krótką, półkrótką, głowę, wystawiać przodem, tyłem, "dyszlem", rozgrywać na drugą linię, rozgrywać po wyskoku,
- wykonać prawidłowo blok pojedynczy, podwójny, zejść ze środka do blokującego skrzydłowego,
- prawidłowo ustawić w obronie, do ataku ze skrzydła, ze środka,
- asekurować własnego atakującego, asekurować blokującego lub blokujących
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń poznał:
- przepisy sędziowania w piłce siatkowej,
- przebieg rozgrywek w lidze państwowej,
- historię siatkówki polskiej, jej sukcesy, znał reprezentantów Polski,
- zasady przeprowadzania zawodów na szczeblu szkolnym i międzyszkolnym.
- zasady udzielania pierwszej pomocy przy kontuzjach na jakie narażony jest siatkarz
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- przeprowadzić rozgrzewkę specjalistyczną,
- pomóc w organizacji zawodów międzyklasowych z zastosowaniem podstawowych przepisów i sygnalizacji sędziowskiej,
- zadbać o higienę po treningu.
- wyrobić poczucie odpowiedzialności za sukcesy i niepowodzenia zespołowe
- przestrzegać zasad fair play
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- odbicia piłki sposobem górnym i dolnym w dwójkach, w grze uproszczonej, w grze właściwej,
- przyjęcie postawy siatkarskiej i poruszanie się po boisku,
- zastosowanie elementów technicznych odbić górnych, dolnych, zagrywki, bloku, ataku w grze właściwej.
- sędziowanie meczu,
- umiejętności dobrania ćwiczeń specjalistycznych do danego zadania,
- konkurs klasowy wiedzy z przepisów, ciekawostek z piłki siatkowej.
- przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego /rozgrzewka/
- udzielenie pierwszej pomocy przy kontuzjach
- PIŁKA KOSZYKOWA
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- zastosować prawidłowo w grze: podania i chwyty, kozłowanie i rzuty w różnych formach / w miejscu, w marszu, w biegu/
- zastosować w grze elementy taktyki: obrony "każdy swego", ataku szybkiego, pozycyjnego,
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń umiał:
- zorganizować rozgrywki z zastosowaniem podstawowych przepisów i sygnalizacji sędziowskiej
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- przeprowadzić rozgrzewkę specjalistyczną,
- brać udział w zajęciach rekreacyjnych / z piłki koszykowej, street ballu, korfballu i innych grach pokrewnych/
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- kozłowanie piłki slalomem prawą i lewą ręką
- podania i chwyty piłki jednorącz i oburącz w ruchu ze zmianą tempa i kierunku biegu,
- podania i chwyty sytuacyjne,
- zbieranie piłki z tablicy,
- obrona "każdy swego"
- rzut piłki do kosza z wyskoku, z dwutaktu,
- rozegranie ataku szybkiego,
- PIŁKA RĘCZNA
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- zastosować prawidłowo w grze: podania i chwyty, kozłowanie i rzuty na bramkę,
- grać na pozycji bramkarza,
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń umiał:
- zorganizować rozgrywki z zastosowaniem podstawowych przepisów i sygnalizacji sędziowskiej oraz wykazać się znajomością zagadnień teoretycznych,
- dobrać ćwiczenia doskonalące technikę i taktykę do gry właściwej i gier pokrewnych
Postawy:
- staramy się, aby uczeń mógł:
- kształtować odporność psychiczną ułatwiającą sprawne funkcjonowanie w zespole
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- prowadzenie piłki w różnych formach zakończone rzutem na bramkę,
- umiejętność gry na pozycji bramkarza,
- bierze udział w konkursie międzyklasowym z Wiedzy o sporcie
- SIŁOWNIA
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- poprawnie wykonać ćwiczenia na dostępnych przyrządach,
- zastosować ćwiczenia rozciągające po treningu
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń umiał:
- kontrolować własny trening siłowy,
- wiedzieć jakie ćwiczenia działają na jakie grupy mięśniowe,
- modyfikować ćwiczenia w zależności od celu jaki uczeń planuje osiągnąć / wzmacnianie gorsetu ,czy profilaktyka wklęsłych pleców/
Postawy:
- staramy się, aby uczeń znał:
- jaki wpływ na dojrzewający organizm ma aktywność ruchowa
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- przeprowadzenie treningu siłowego i stretchingu na dane partie mięśniowe
- sam uczestniczy w podnoszeniu swojej sprawności
- GIMNASTYKA
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- nazwać i wykonać ćwiczenia
a/ porządkowo- dyscyplinujące, b/ kształtujące /pozycje wyjściowe, ćwiczenia ramion, nóg, głowy i tułowia/ c/ użytkowo-sportowe /zwisy, podpory, ćwiczenia zwinnościowo- akrobatyczne, skoki, ćwiczenia równoważne/ d/ uzupełniające /korekcyjno- kompensacyjne, stretching/
- zastosować ćwiczenia wolne w układach gimnastycznych
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń umiał:
- Dobrać ćwiczenia do prawidłowego opanowania elementów gimnastycznych
- Poprowadzić rozgrzewkę pod kątem danego ćwiczenia
- Przygotować bezpieczne miejsce do ćwiczeń gimnastycznych i zastosować asekurację
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- wykorzystać ćwiczenia gimnastyczne w codziennym życiu /np. skoki, przeskoki, przewroty/
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- ćwiczenia na przyrządach: skok zawrotny przez 4 części skrzyni ustawionej skośnie, skok rozkroczny przez kozła
- wymyk, odmyk na drążku
- stanie na rękach z asekuracją
- przerzut bokiem
- ćwiczenia równoważne na ławeczce /waga przodem, siad równoważny, obrót w staniu i przysiadzie, leżenie przewrotne, łączenie ćwiczeń w układy/
- przewroty w przód, z zaznaczeniem fazy lotu
- przewroty w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego, do rozkroku
- łączenie ćwiczeń zwinnościowo- akrobatycznych w układy
- organizacja stanowisk do ćwiczeń, przygotowanie sprzętu
- zachowanie prawidłowej postawy ciała przy poruszaniu się, siedzeniu, staniu, podnoszeniu ciężarów
- GIMNASTYKA ARTYSTYCZNA
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- wykonać układ gimnastyczny wg inwencji nauczyciela lub własnej z obręczą, piłką, wstążką
- dobrać ruchy ciała i przyboru do muzyki
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń znał :
- jakie przybory stosuje się w gim. artystycznej
Postawy:
- staramy, aby uczeń potrafił:
- zadbać o elastyczność, płynność ruchów, grację w poruszaniu się
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- ćwiczenia z dowolnym przyborem
- ćwiczenia muzyczno – ruchowe
- improwizacja ruchowa przy muzyce z przyborem
- znajomość przebiegu konkurencji z gimnastyki artystycznej na zawodach
- RYTM-TANIEC- MUZYKA
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- zatańczyć krakowiaka, poloneza, cha-chę, walca wiedeńskiego
- wykonać ćwiczenia przy muzyce- aerobic
- sam improwizować przy muzyce
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń znał:
- polskie tańce narodowe
- różne rodzaje muzyki
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- bawić się przy muzyce
- zrelaksować się, odpocząć przy odpowiedniej dla siebie muzyce
- słuchać muzyki
- szukać piękna w muzyce
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- podstawowe kroki krakowiaka, poloneza, cha-chy, walca wiedeńskego, tańca disco
- umie zorganizować zabawę taneczną i bierze w niej czynny udział
- wyrobienie poczucia rytmu
- gracja, wdzięk w tańcu
- znajomość różnego rodzaju muzyki i tańców
- LEKKOATLETYKA
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- biegać prawidłowo na dystansach o zróżnicowanej długości /umiejętność rozłożenia sił –samokontrola/, ze startu niskiego i wysokiego, zapoznanie się ze zmianą pałeczki sztafetowej
- wykonać skok w dal techniką naturalną
- zastosować rzuty różnymi przyborami /piłką palantową, lekarską/
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń umiał:
- prawidłowo zastosować czynności sędziowskie / pomiary czasu, odległości/
- zastosować odpowiednie ćwiczenia rozgrzewające do danej konkurencji lekkoatletycznej
- wykazał się znajomością teoretyczną podstawowych zagadnień z lekkoatletyki
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- sędziować w wybranych konkurencjach lekkoatletycznych
- zainteresować się systematyczną aktywnością ruchową /rekreacyjną, sportową, turystyczną/
- zadbać o higienę po wysiłku
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- biegi na różnych dystansach / 60, 100, 400, 800, 1200 m/
- biegi sztafetowe 4 x 100 m
- skok w dal
- rzut piłeczką palantową
- pomiary tętna spoczynkowego i powysiłkowego
- uczestniczenia w różnych formach aktywności ruchowej pozalekcyjnej
- umiejętność pomiaru czasu i odległości
- ATLETYKA TERENOWA:
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- poruszać się w terenie górzystym
- pokonać różne odcinki w terenie marszem, truchtem, biegiem
- pokonać przeszkody naturalne i sztuczne
- odpowiednio rozłożyć siły do
- zadania
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń znał:
- znaczenie przygotowania organizmu do wysiłku fizycznego /rozgrzewka/
- zasady zachowania się w górach, w lesie, nad rzeką
- wpływ aktywności fizycznej na zachowanie prawidłowej postawy ciała
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- korzystać z walorów otaczającego go środowiska naturalnego
- kulturalnie zachowywał się w górach, lesie itp.
- uprawiać zdrowy styl życia
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- bieg na orientację
- marszobieg w terenie z pokonywaniem przeszkód naturalnych
- uczestniczenie w różnego rodzaju rajdach, wycieczkach pieszych
- podchody ze znakami
- biegi przełajowe
- zachowanie się na wycieczce pieszej
- REKREACJA
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- podstawowe czynności charakterystyczne dla danej gry rekreacyjnej /podania, chwyty, rzuty, kopnięcia, toczenia itp./
- grać w ringo, kometkę, palanta, unihokeja, fresbee, kwadranta itp.
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń umiał:
- zastosować w rozgrywkach prawidłowe reguły, czy czynności sędziowskie
- przeprowadzić rozgrywki w różnych warunkach /boisko, plaża, hala sportowa, las/ i w różnych wariantach / różne liczba uczestników, różne warunki gry/
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- uświadomić sobie powody podejmowania aktywności ruchowej
- samodzielnie w wolnym czasie wykorzystał gry rekreacyjne
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- gra w kometkę / odbicia lotki wewnętrzną i zewnętrzną stroną rakietki, zagrywka górna/
- gra w ringo /chwyt jednorącz prawą, lewą ręką, rzut ringo/
- palant / wybijanie piłki kijem, chwyt piłki jednorącz/
- unihokej / podania i strzały na bramkę /
- znajomość podstawowych przepisów w grach rekreacyjnych
- udział w zajęciach pozalekcyjnych rekreacyjnych
- TENIS STOŁOWY
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- odbić piłeczkę forhendem i beakhendem
- wykonać zagrywkę
- zagrać single i deble tenisowe
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń znał:
- przepisy gry w tenisa stołowego
- system rozgrywania meczów
- podstawową terminologie związaną z tenisem
- polskich reprezentantów
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- organizować rozgrywki w klasie, czy też międzyklasowe
- rozwijać inicjatywę i inwencję w organizowaniu zawodów sportowych dla rówieśników szkolnych, osiedlowych
- potrafił zachęcić do ruchu innych
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- odbicia beakhendem , forhendem
- zagrywka
- gry indywidualne i deblowe
- organizacja współzawodnictwa klasowego
- TENIS ZIEMNY
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- odbijać piłkę forhendem, beakhendem,
- wykonywać zagrywkę
- rozegrać mecz tenisowy
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń znał:
- podstawowe przepisy gry w tenisa ziemnego
- terminologię podstawowych elementów technicznych w tenisie ziemnym
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił;
- wykorzystać czas wolny i przyjść na korty
- zachęcić do uprawiania tenisa ziemnego innych
- dbać o higienę przed i po wysiłku
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- odbicia forhendem , beakhendem
- zagrywka tenisowa
- odbicie voleyem
- rozgrywanie meczu
- organizowanie wypoczynku w ruchu na kortach
- znajomość podstawowych przepisów gry
- SPORTY ZIMOWE
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- jeździć na sankach sam i w dwójkach /po linii prostej i slalomem, po muldach, pod przeszkodami/
- wziąć udział w wieloboju saneczkarskim
- jeździć na łyżwach ze zmianą tempa, kierunku.
- hamować i zatrzymywać się na łyżwach
- wykonać przekładankę w prawo i w lewo, obroty na obu nogach.
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń znał:
- podstawową terminologię związaną z sankami i łyżwami
- podstawowe zasady sędziowania zawodów saneczkarskich i łyżwiarskich
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- zagospodarować czas wolny na ruch w zimie na świeżym powietrzu
- hartować i chronić organizm przed odmrożeniem
- zadbać o bezpieczeństwo podczas zajęć
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- wyścigi zaprzęgów po prostej i slalomie
- przejazd pod bramką, zmiana pozycji z siedzącej na klęczącą
- gry i zabawy na lodzie
- jazda w przód, po kole, omijanie przeszkód, jazda po prostej w przód i w tył
- pomoc w organizacji spartakiady zimowej
- PŁYWANIE
Umiejętności:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- utrzymać się na wodzie płynąc trzema stylami- kraul, grzbiet, klasyk
- wykonać skok do wody na nogi, kolana,
- przepłynąć pod wodą kilka metrów
- przebywać całkowicie pod wodą kilka sekund
Wiadomości:
- staramy się, aby uczeń znał:
- w jaki sposób wykonać rozgrzewkę przed zajęciami w wodzie
- historie pływania
- wpływ wyporności wody na ciało człowieka
- właściwości środowiska wodnego
- rodzaje rywalizacji w pływaniu
- wpływ pływania na profilaktykę wad postawy
Postawy:
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- zadbać o bezpieczeństwo w wodzie własne i współćwiczącego
- pokonać lęk
- zaufać prowadzącemu zajęcia
- wykorzystać swoje umiejętności w aktywnym spędzaniu czasu wolnego
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- ćwiczenia wypornościowe i oddechowe
- nurkowanie
- praca ramion przy kraulu, stylu klasycznym, stylu grzbietowym
- praca nóg / kraul, grzbiet, klasyk/
- higiena osobista
- ŚCIEŻKA PROZDROWOTNA
- staramy się, aby uczeń potrafił:
- określić przyczyny powstawania chorób cywilizacyjnych i sposoby im zapobiegania / zdrowy i aktywny styl życia/
- stosować w życiu codziennym nawyki higieniczne w odniesieniu do własnego ciała, ubioru, środowiska
- udzielać pierwszej pomocy
- zachować się w nagłych wypadkach stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia
- określić sposoby hartowania organizmu i zastosować je w życiu codziennym
- określić zasady zdrowego odżywiania
- stosować zasady fair play w sporcie
- poznać wpływ aktywności ruchowej na dojrzewający organizm
- wymienić jaki wpływ na zdrowie człowieka mają używki
- wykształcić zainteresowania systematyczną aktywnością ruchową /rekreacyjną, sportową, turystyczną/
- wyrobić poczucie odpowiedzialności za sukcesy i niepowodzenia zespołu
- troszczyć się o zachowanie prawidłowej postawy ciała
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
- opracowanie jadłospisu dla wybranej grupy ludzi
- wykonanie pracy teoretycznej, plakatu, gazetki referatu związanej z pierwszą pomocą, odżywianiem, hartowaniem organizmu, profilaktyką wad postawy
- aktywność w zajęciach sportowo- rekreacyjnych pozalekcyjnych
Zakładane osiągnięcia
Po zakończeniu III etapu edukacji uczeń powinien:
- osiągnąć możliwie najwyższy poziom sprawności fizycznej adekwatny do indywidualnej predyspozycji
- posiąść wysoki poziom umiejętności umożliwiający mu osiąganie satysfakcjonujących wyników sportowych
- znać przepisy umożliwiające mu udział w turniejach piłki siatkowej
- wykazywać się samodzielnością w organizowaniu własnej pozalekcyjnej i pozaszkolnej aktywności ruchowej
- opanować prostą technikę relaksacji umożliwiającą mu radzenie sobie ze stresem przedstartowym
- odnosić się z szacunkiem do trenera, przeciwnika i sędziego
- samodzielnie dokonywać oceny własnej sprawności fizycznej oraz znać proste sposoby wyrównywania braków w zakresie poziomu zdolności motorycznych
- umieć zapobiegać powstawaniu urazów w czasie podejmowania aktywności ruchowej, a w przypadku ich wystąpienia potrafić udzielić pierwszej pomocy
- wiedzieć co zdrowiu sprzyja, a co grozi jego utratą
Procedury osiągania celów
- Przedstawione treści są przewidziane do realizacji w trakcie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, turniejów piłki siatkowej, meczów ligowych oraz w czasie obozów sportowych odbywających się w czasie letniego i zimowego wypoczynku
- Wprowadzając kolejne treści należy pamiętać o stosowaniu indywidualizacji w zakresie nauczania umiejętności ruchowych, przekazywania wiadomości oraz stosowaniu bieżącej, semestralnej i końcoworocznej ocenie. Uwzględniając różnice między uczniami nauczyciel jest w stanie zapewnić każdemu uczniowi rozwój oraz osiągnięcie indywidualnego i zespołowego sukcesu
- Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej dokonując oceny ucznia bierze się pod uwagę przede wszystkim jego zaangażowanie w zajęcia
- Dokonując oceny osiągnięć należy uwzględniać nie tylko sportowe dokonania uczniów. Ocenie powinny podlegać także umiejętności dotyczące troski o zdrowie oraz wiadomości z zakresu kultury fizycznej / z akcentem na jej powiązania ze zdrowym stylem życia/ określone programem. Ważne kryterium stanowi także postawa prezentowana w czasie lekcji – treningów i turniejów siatkarskich. Osiągane sukcesy sportowe nie powinny przesądzać o semestralnej i końcoworocznej ocenie ucznia z wychowania fizycznego.
- Ważnym elementem pracy nauczyciela jest utrzymanie proporcji między kształceniem ogólnym i specjalistycznym.
- Z uwagi na konieczność przygotowania ucznia do całożyciowej troski o zdrowie i sprawność, nie powinno pomijać się tych spośród celów edukacyjnych, które nie są bezpośrednio związane z aktywnością sportową /zawodniczą / uczniów.
- W toku procesu szkolenia sportowego ważnym jest zwracanie szczególnej uwagi na wdrażanie ucznia – zawodnika do przestrzegania zasad fair play, a zwłaszcza na okazywanie szacunku nauczycielowi- trenerowi, sędziemu, przeciwnikowi i samemu sobie.
- Zajęcia ruchowe powinny zawierać treści umożliwiające uczniom wykazanie się samodzielnością, co z pewnością będzie miało wpływ na kształtowanie podejmowanej aktywności ruchowej w czasie wolnym od nauki.
- Prowadząc zajęcia należy stosować różne metody realizacji zadań lekcji i szkolenia sportowego, nie powinno się rezygnować z niedocenianych metod twórczych, które przyczyniają się do rozwijania kreatywności i samodzielności wśród uczniów.
- Możliwie jak najwięcej zajęć powinno się odbywać w terenie otwartym, z wykorzystaniem walorów naturalnego środowiska.
- Dużą wagę powinno przywiązywać się do spraw zdrowia ucznia przekazując mu zasady zdrowego stylu życia, które będzie on mógł na stałe wpisać w swoje życie.
- Ponieważ program jest przeznaczony dla dziewcząt, w kształceniu ogólnym muszą przeważać ćwiczenia o charakterze zwinnościowym i gibkościowym.
- Z uwagi na specyfikę gry ważnym jest wprowadzanie do zajęć takich form pracy, które będą scalały grupę i uczyły maksymalnego zaangażowania indywidualnego na rzecz sukcesu zespołu.
- Istotnym czynnikiem pracy nauczyciela- trenera jest zapewnienie na zajęciach atmosfery przyjemnej zabawy, wzbudzającej pozytywne emocje.
Metody, formy i środki nauczania Głównym założeniem procesu wychowania fizycznego w gimnazjum jest przygotowanie uczniów do samodzielności. Chcąc temu sprostać planujemy proces wychowania fizycznego realizować z zastosowaniem wielu metod usamodzielniających i kreatywnych /twórczych/. Przy wykonywaniu zadań w wychowaniu fizycznym proponuję zastosować również metody programowego usprawniania się, metody problemowe, ruchowej ekspresji twórczej i bezpośredniej celowości ruchu. Metodami, które mają pomóc w zdobyciu wiedzy z kultury fizycznej będą pogadanki, dyskusje, prace z książkami i internetem, oglądanie tv i nagrań video, konkursy i quizy. Proces nauczania, kształcenia i wychowania będzie przebiegał w różnorodnych formach organizacyjnych. Podstawowymi formami będą lekcje 45-minutowe, treningi dwugodzinne, imprezy sportowo- rekreacyjne, zajęcia rekreacyjne na basenie, kortach, wycieczki np. rowerowe czy obozy sportowe. Podaję w tym miejscu opis przebiegu ostatniego obozu sportowego, jednej ze stałej formy pracy w naszej szkole, który miał miejsce w Płocku w dniach 5 –15.08.2004 r. W obozie wzięło udział 40 dziewcząt gimnazjalnych z klas I-III. Mieliśmy do dyspozycji salę gimnastyczną, siłownię, baseny kąpielowe kryte, kąpielisko naturalne – z piaszczystą plażą, boiskami do piłki siatkowej plażowej, strzeżonym akwenem wodnym- z rowerkami i kajakami, piękne tereny do atletyki terenowej.
Przebieg obozu 5.08.2004 Przyjazd o 18-tej do Płocka – zakwaterowanie , spacer ulicami Starego Miasta
6.08.2004 9.30 – 11.00 trening na sali kl. III / Ćwiczenia z piłkami. Odbicia po przemieszczeniu i w równowadze zachwianej. Zajęcia na siłowni/ 11.00 – 12.30 trening na sali kl. I /Doskonalenie odbić sposobem górnym i dolnym. Taktyka – gra z rozgrywającą w linii obrony/ 10.00 – 13.30 zajęcia w terenie kl. II / Marszobieg w terenie 1500 m. Ćwiczenia skocznościowe na piasku. Technika odbicia górą i dołem. Kąpiel w jeziorze i plażowanie/ 15.30- 17.00 trening na sali kl. III /Doskonalenie taktyki gry. Atak w różnych wariantach ustawienia/ 15.30- 17.00 trening na piasku i plażowanie kl. I 17.00 – 18.30 trening na sali klasa II /Ćwiczenia zastawiania – krok skrzyżny, atak z obiegnięcia. Zajęcia na siłowni/ 19.30- 21.30 wyjazd na basen klasa I i II
7.08.2004 9.30- 11.00 trening na sali klasa III /Doskonalenie zagrywki w wybrane miejsce na boisku. Przyjęcie piłki i wyprowadzenie ataku/ 11.00-13.30 trening na sali klasa I /Doskonalenie odbić sposobem dolnym w małych grach/ 10.0-13.30 trening wytrzymałościowy na plaży klasa II. Plażowanie i kąpiel w jeziorze. 15.30- 17.00 trening na sali klasa I /Taktyka gry z rozgrywającą z linii ataku. Doskonalenie przyjęcia zagrywki/ 17.00-18.30 trening na sali klasa II /Atak plasowany w określone miejsce na boisku. Zajęcia na siłowni- ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu/ 16.00- 17.30 trening w terenie klasa III /Ćwiczenia skocznościowe. Technika indywidualna odbicia górą i dołem/ 19.30-21.30 zajęcia rekreacyjne na basenie klasy I, II, III.
8.08.2004 9.30-11.00 trening na sali klasa II /Technika indywidualna. Odbiór zagrywki, blok kierunkowy/ 10.00-14.00 wycieczka do zoo klasa III i I. 15.30-17.00 trening na sali klasa III /Zagrywka mierzona w poszczególne strefy. Przyjęcie i obrona/ 15.30-19.00 wycieczka do zoo klasa II. 17.00- 18.30 trening na sali klasa I /Doskonalenie zagrywki. Taktyka obrony/ 19.45-21.30 spacer uliczkami Starego Miasta.
9.08.2004 9.30-11.00 trening na sali klasa II /Ćwiczenia zwinnościowe bez przyrządów. Zagrywka rotacyjna i siłowa w określone miejsce/ 9.30-14.00Ćwiczenia skocznościowe na piasku klas III. Turniej dwójek. Kąpiel w jeziorze. 11.00-12.30 trening na sali klasa I / Nauka bloku pojedynczego. Doskonalenie odbić sposobem górnym i dolnym we fragmentach gry/ 15.30-17.00 trening na sali klasa II /Doskonalenie ataku plasowanego we fragmentach gry/ 17.00-18.30 trening na sali klasa III /Blok podwójny z przekazywaniem zawodnika. Atak kombinacyjny/ 17.00-18.30 trening w terenie klasa I /Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Odbicia górą, dołem w formie zabawowej/ 19.30-21.30 wyjazd na basen klasa II i I.
10.08.2004 9.15-10.40 trening na sali klasa III /Obrona w polu. Taktyka gry z jednym rozgrywającym/ 10.40-12.00 trening na sali klasa I /Kształtowanie koordynacji ruchowo-wzrokowej i szybkości – z piłkami/ 12.00-13.30 trening na sali klasa II /Asekuracja własnego ataku. Zastawienie podwójne/ 15.00-18.30 trening na sali kasy I, II, III /turniej trójek/ 19.30-21.30 zajęcia rekreacyjne na basenie klasy III i I.
11.08.2004 9.15-10.40 trening na sali klasa III /turniej jedynek. Doskonalenie techniki indywidualnej/ 10.40-12.10 trening na sali klasa II /Odbicia w równowadze zachwianej. Odbiór zagrywki. Atak z krótkiej/ 10.0-13.30 gry i zabawy z piłką na piasku klasa I. Plażowanie, kąpiel w jeziorze. 14.00-17.30 turniej dwójek na piasku klasa II. Plażowanie i kąpiel w jeziorze. 15.30-17.00 trening na sali klasa III /Doskonalenie zagrywki siłowej. Wyprowadzenie ataku ze złego przyjęcia/ 17.00-18.30 trening na sali klasa I /Kształtowanie siły obręczy barkowej. Doskonalenie taktyki ataku/
12.08.2004 9.30-11.00 trening na sali klasa I /Doskonalenie odbić górnych w formie zabawowej/ 10.00-13.30 trening na piasku klasa II. Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Kąpiel w jeziorze. 11.00-12.30 trening na sali klasa III / Nauka ataku z różnych wariantów. Blok pojedynczy/ 15.30-17.30 trening na sali klasa II /Taktyka obrony. Wyprowadzenie kontrataku z piłką przyspieszoną. Zagrywka na dokładność/ 16.00- 17.30 zajęcia w terenie klasa I. Marszobieg. Gry i zabawy na orientację, skocznościowe, zwinnościowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych.
13.08.2004 9.30-12.00 wyjazd na basen klasa I. 9.30-11.00 trening na sali klasa II /Doskonalenie odbioru zagrywki, zastawianie kierunkowe, atak kombinacyjny/ 11.00-12.30 trening na sali klasa III /Doskonalenie bloku podwójnego, atak z ominięciem bloku/ 15.15-16.30 trening na sali klasa II /Zastawianie pojedyncze. Zagrywka plasowana w określone miejsce. Gra środkowych- poruszanie się przy siatce/ 17.00-18.30 trening na sali klasa I /Doskonalenie ataku ze skrzydła. Nauka bloku pojedynczego/ 15.30-18.30 wyjazd na basen klasa III 17.00-19.00 wyjazd na basen klasa II 20.00-zajęcia świetlicowe- otwarcie Igrzysk Olimpijskich
14.08.2004 9.30-11.00 trening na sali klasa III /technika indywidualna. Zabawy z piłką/ 10.00-13.00-wyjazd na basen klasa II 15.30-18.30 turniej międzygrupowy /szóstki/ 19.30 zebranie podsumowujące obóz /wyróżnienia i nagrody/, porządkowanie pokoi, pakowanie bagaży.
15.08.2004 10.00- wyjazd powrotny autokarem do Muszyny.
ŚRODKI NAUCZANIA
Środki oddziaływania wszechstronnego
- Rozgrzewka o charakterze ogólnorozwojowym, składająca się z różnych form biegu, kształtujących ćwiczeń gimnastycznych, ćwiczeń gibkościowych, koordynacyjnych itp. realizowanych często w formie zabawowej, zadaniowej.
- Ćwiczenia gibkości bierne i czynne we wszystkich płaszczyznach, różnych pozycjach wyjściowych w formie ścisłej i zadaniowej, metoda powtórzeniowa o intensywności małej i umiarkowanej.
- Ćwiczenia koordynacji, orientacji przestrzennej, czucia mięśniowego, w ruchach o strukturze odmiennej od specjalizacji np. gimnastyczne ćwiczenia stosowane, skoki do wody, lekkoatletyczne konkurencje techniczne z przyborami, metoda powtórzeniowa o intensywności umiarkowanej /z dużą ilością powtórzeń/, o intensywności dużej /5-15 powtórzeń w serii/, o intensywności submaksymalnej /do 5 powtórzeń w serii/.
- Ćwiczenia szybkości, metoda powtórzeniowa: ćwiczenia gimnastyczne wykonywane na sygnał wzrokowy i słuchowy z maksymalną intensywnością, starty z różnych pozycji na odcinkach od 20 do 100 m z intensywnością submaksymalną i maksymalną.
- Ćwiczenia skoczności: wieloskoki płaskie z miejsca i rozbiegu, bez przeszkód i przez przeszkody, skoki w miejscu, sytuacyjne zadania skocznościowe bez i z dodatkowym obciążeniem, metoda interwałowa, skoki z rozbiegu, bez i z wykorzystaniem odskoczni, skok w dal, wzwyż, trójskok, skoki przez skakankę o submaksymalnej i maksymalnej intensywności.
- Typowe ćwiczenia siłowe oraz ćwiczenia na urządzeniach typu Atlas, w różnych formach i pozycjach wyjściowych : skręty, skłony i krążenia, z obciążeniem zewnętrznym stosowane dla rozwoju dużych grup mięśniowych NN, RR, T, metoda powtórzeniowa: obciążenia średnie /liczba powtórzeń w serii 7-10 i więcej/, obciążenia duże /liczba powtórzeń w serii 4-6/, obciążenia maksymalne i submaksymalne /liczba powtórzeń w serii 2-3/.
- Ćwiczenia siłowe z pokonywaniem oporu własnego ciała i partnera realizowane w formie zadaniowej i zabawowej, np. mocowanie, dźwiganie, elementy judo i zapasów, ćwiczenia z wykorzystaniem sztangielek, hantli, ekspandorów, lin, przyrządów gimnastycznych, piłek lekarskich 1-5 kg, metoda interwałowa o intensywności dużej i submaksymalnej.
- Zabawy biegowe, bieg ciągły lub zmienny w terenie lub po bieżni, marszobiegi, zabawy terenowe i inne ćwiczenia akcentujące rozwój wytrzymałości o intensywności umiarkowanej, dużej i submaksymalnej.
- Zestawy ćwiczeń ogólnorozwojowych- rozwijające kilka zdolności motorycznych, realizowane zazwyczaj w formie celowo zaprogramowanych torów przeszkód, obwodów ćwiczebnych o intensywności umiarkowanej, dużej i submaksymalnej.
- Sportowe gry zespołowe stosowane w formie wydzielonej jednostki o charakterze kompleksowego treningu z akcentem wytrzymałości, metoda zmienna.
Środki oddziaływania ukierunkowanego
- Ćwiczenia zwinności związane z orientacją i sposobami poruszania się po boisku oraz ćwiczenia zręcznościowe w operowaniu różnymi rodzajami piłek o intensywności umiarkowanej, dużej i submaksymalnej.
- Ćwiczenia skoczności: wieloskoki jedno- i obunóż, przeskoki i wyskoki wykonywane seriami bez lub z niewielkim obciążeniem zewnętrznym /do 10 % masy ciała/ metoda interwałowa, wszelkie formy odbić jedno- i obunóż wykonywane w dal, w górę lub przez przeszkody pojedynczo lub krótkimi seriami, z wyraźnym akcentem na maksymalną odległość lub wysokość skoku, metoda powtórzeniowa.
- Ćwiczenia siłowe w formie rzutów, pchnięć jedno- i oburącz z różnych pozycji wyjściowych, różnym sprzętem /piłki lekarskie, kule itp./ intensywność submaksymalna i maksymalna.
- Ćwiczenia wytrzymałości siłowej realizowane w formie wbiegania /zbiegania/ pod górę, po schodach, w trudnych warunkach, np. po piasku, często z obciążeniem zewnętrznym np. współpartner, wstępowania na stopień, intensywność duża i submaksymalna.
- Ćwiczenia wytrzymałości szybkościowej: wielokrotne sprinty, starty, bieg ze zmianą kierunku lub inne ćwiczenia wykonywane po niepełnym odpoczynku, metoda interwałowa.
Środki oddziaływania specjalnego
- Rozgrzewka specjalistyczna realizowana w formie celowo dobranych ćwiczeń bez piłek i z piłkami, stosowana przed różnego rodzaju treningami i zawodami
- Ćwiczenia nauczania techniki i taktyki gry w ataku i obronie: o intensywności małej i umiarkowanej.
- Ćwiczenia doskonalenia techniki wykonywane indywidualnie lub grupowo, w formie ścisłej lub fragmentów gry, metoda powtórzeniowa i interwałowa: o intensywności umiarkowanej, dużej, submaksymalnej i maksymalnej, ćwiczenia techniczne wykonywane z obciążeniem.
- Ćwiczenia techniczno- taktyczne doskonalące różnorodne zadania atakowania i obrony, realizowane z drużyną przeciwnika i bez, metoda powtórzeniowa, interwałowa lub zmienna o intensywności małej, umiarkowanej, dużej lub maksymalnej.
- Ćwiczenia doskonalenia techniki realizowane w formie gier uproszczonych i szkolnych.
- Ćwiczenia odbić /indywidualne/; w seriach krótkich- intensywność submaksymalna, w seriach długich- intensywność umiarkowana.
- Różne formy gier: gry kontrolne i towarzyskie, gry mistrzowskie.
- Sprawdziany i testy sprawności: szybkość, wytrzymałość szybkościowa, wytrzymałość tlenowa, technika, zwinność, siła dynamiczna, skoczność.
Ewaluacja
Realizując założenia programu należy brać pod uwagę głównie stopień opanowanych umiejętności, poziom sprawności fizycznej, posiadaną wiedzę o kulturze fizycznej, zaangażowanie uczniów w proces kształcenia, aktywność podczas zajęć, umiejętność organizowania czasu wolnego i aktywnego wypoczynku. Ocena ucznia ma być adekwatna do posiadanych w/w zdolności, ale również ma być zachętą dla ucznia do uprawiania sportu, a przede wszystkim do uczestnictwa w kulturze fizycznej wówczas gdy opuści mury gimnazjum.
Kryteria ocen z wychowania fizycznego
Ocena celująca
- jak na ocenę bardzo dobrą /uwzględniamy również specyfikę, możliwość uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego czynnych sportowców związaną z cyklami treningowymi/
- reprezentuje szkołę w rozgrywkach ligi państwowej, turniejach, zawodach międzyszkolnych
- jest wzorem na zajęciach wf w szkole i środowisku propagując zdrowy styl życia
Ocena bardzo dobra
- aktywnie i systematycznie uczestniczy w zajęciach,
- systematycznie poprawia swoją sprawność motoryczną lub ma wysoką sprawność motoryczną i utrzymuje ją na stałym poziomie
- systematycznie rozwija swoje umiejętności sportowe lub ma wysokie umiejętności i utrzymuje je na stałym poziomie
- wykazuje dużą samodzielność i pomysłowość podczas zajęć
- potrafi posługiwać się normami sprawnościowymi i dokonuje samooceny
- swoją postawą zachęca innych do udziału w lekcjach
- przyswoił wiadomości określone programem w stopniu dobrym
Ocena dobra
- uczestnictwo i postawa do lekcji wf budzi zastrzeżenia /sporadyczne braki strojów/
- utrzymuje sprawność motoryczną na względnie stałym poziomie
- mimo dużych możliwości nie wykazuje jeszcze osiągnięć w rozwoju sprawności motorycznej i umiejętności sportowych
- podejmuje próby oceny własnej sprawności
- posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce z pomocą nauczyciela
Ocena dostateczna
- przejawia duże braki w zakresie uczestnictwa i postaw do lekcji wf
- ma braki w wymaganych umiejętnościach
- wykazuje małe postępy w usprawnianiu- minimalne zaangażowanie w lekcji wf
- nie bierze udziału w zajęciach sportowo- rekreacyjnych, wykazuje brak zainteresowania nimi
Ocena dopuszczająca i niedostateczna
Uważam, że w klasach z poszerzonym programem z wychowania fizycznego taka ocena nie powinna być stosowana, ponieważ wszystkie środki, które możemy zastosować w mobilizowaniu ucznia do pracy nad sobą i na rzecz zespołu, taką ocenę wykluczają.
Karta wyników
Imię i nazwisko:
Klasa I Waga - Wzrost- Indeks sprawności Zuchory: /pkt./ Siła mięśni brzucha – Wytrzymałość- Siła mięśni ramion- Skoczność- Gibkość- Szybkość-
Bieg na 60 metrów- Bieg na 100 metrów- Bieg na 400 metrów- Bieg na 800 metrów- Skok w dal- Rzut piłeczką palantową- Rzut piłką lekarską w tył za głowę-3 kg- Skok dosiężny z miejsca- Zasięg-
Klasa II Waga - Wzrost- Indeks sprawności Zuchory: /pkt./ Siła mięśni brzucha – Wytrzymałość- Siła mięśni ramion- Skoczność- Gibkość- Szybkość-
Bieg na 60 metrów- Bieg na 100 metrów- Bieg na 400 metrów- Bieg na 800 metrów- Skok w dal- Rzut piłeczką palantową- Rzut piłką lekarską w tył za głowę-3 kg- Skok dosiężny z miejsca- Zasięg-
Klasa III Waga - Wzrost- Indeks sprawności Zuchory: /pkt./ Siła mięśni brzucha – Wytrzymałość- Siła mięśni ramion- Skoczność- Gibkość- Szybkość-
Bieg na 60 metrów- Bieg na 100 metrów- Bieg na 400 metrów- Bieg na 800 metrów- Skok w dal- Rzut piłeczką palantową- Rzut piłką lekarską w tył za głowę-3 kg- Skok dosiężny z miejsca- Zasięg-
Dorota Sopata |